HISTORIE OPEL CORSA - A

5. prosince 2006 v 13:28 | Urby |  HISTORIE
OPEL CORSA - A (historie vozu - slovensky)
V septembri 1982 predstavil Opel svoj najmenší automobil v povojnovej histórii, iba 3,6 m dlhý automobil Corsa s priečne uloženým motorom vpredu, predným pohonom a kompaktnou trojdverovou karosériou s variabilným batožinovým priestorom. Corsa sa začala vyrábať v novej továrni v španielskej Zaragoze a po oficiálnej premiére na parížskom autosalóne sa od jesene 1982 predávala v štátoch južnej Európy, zatiaľ čo na nemecký trh a do severnej časti nášho kontinentu Corsa dorazila až o pol roka neskôr.


Pripomeňme, že Corsa bola v poradí tretím modelom značky Opel s pohonom predných kolies - pred ňou sa toto riešenie uplatnilo v typoch Kadett D a Ascona C predstavených na jeseň rokov 1979 a 1981. Od počiatku vedľa trojdverového hatchbacku Corsa existoval aj dnes už takmer zabudnutý dvojdverový tudor so stupňovitou zadnou časťou. Mal nezmenený rozvor náprav 2343 mm, ale predĺžený zadný previs karosérie, a tak sa mohol pochváliť takmer štvormetrovou celkovou dĺžkou (presne 3955 mm) a batožinovým priestorom s objemom 0,43 m3.
Oba modely sa predávali s troma rôznymi motormi: Litrovým štvorvalcom s výkonom 33 kW/45 k, motorom s objemom 1,2 l ponúkajúcim 40 kW/55 k a štvorvalcom 1,3 l naladeným na 51 kW/70 k. Základná verzia s litrovým motorom a štyrstupňovou prevodovkou dosahovala najvyššiu rýchlosť vyše 140 km/h, Corsa s motorom 1,3 l v kombinácii s päťstupňovou prevodovkou uháňala viac ako 160 km/h a z 0 na 100 km/h dokázala zrýchliť za 13 s. Kým kratšia trojdverová Corsa SR s týmto motorom a športovo ladenou výbavou lákala mladých dynamických zákazníkov, štvormetrový dvojdverový model TR so stupňovitou zadnou časťou priťahoval tradičnejšie orientovanú klientelu, ale aj mladé rodiny.


V septembri 1983 sa na frankfurtskom autosalóne objavilo hneď niekoľko atraktívnych variácií na tému Corsa. Úhľadné kabriolety predstavili firmy Irmscher a Michalak a obe ich tiež niekoľko rokov vyrábali (aj keď len po desiatkach kusov). Uznávaný ladič Irmscher sa navyše pustil aj do športovej úpravy trojdverového hatchbacku. Atraktívny automobil s rozšírenými blatníkmi a nízkoprofilovými pneumatikami s rozmermi 225/50 - 15 dostal označenie Corsa Sprint a jeho štvorvalec 1,3 l vďaka elektronickému vstrekovaniu paliva Bosch a množstvu ďalších úprav dodával úctyhodných 93 kW/126 k, takže kompaktný automobil dokázal uháňať rýchlosťou 190 km/h. Počas nasledujúcich mesiacov firma Irmscher pripravila aj menej "divoký" a cenovo dostupnejší športový model Corsa Sprint s motorom 1,3 l a výkonom 61 kW/83 k, ktorý jazdil dobrých 180 km/h. O apetíte ostrejšie ladených modelov nepriamo svedčí ponuka firmy Irmscher, ktorá za príplatok ponúkala väčšiu palivovú nádrž s objemom 80 l namiesto štandardných 42 l.
Jar 1985 priniesla výrazné oživenie ponuky - vedľa trojdverového hatchbacku sa objavil päťdverový model, dvojčaťom dvojdverového tudoru sa stal štvordverový sedan so stupňovitou zadnou časťou. Ponuku motorov rozšíril štvorvalec 1,2 l s výkonom 33 kW/45 k, ktorý sa uspokojil s benzínom Normal, motor 1,3 l sa dočkal katalyzátora, s ktorým dosahoval výkon 44 kW/60 k. Športovo strihnutá Corsa dostala namiesto tradičného označenia SR lákavejšie iniciály GT, naďalej sa však musela uspokojiť so štvorvalcom 1,3 l s výkonom 51 kW/70 k.
Milovníci ostrejšej jazdy ožili až v septembri 1987, kedy sa vo Frankfurte nad Mohanom predstavila Corsa GSi s novou maskou a motorom 1,6 l so vstrekovaním paliva Bosch LE-Jetronic. Nový štvorvalec poskytoval rovných 74 kW/100 k, v spolupráci s päťstupňovou prevodovkou umožňoval športovo ladenému automobilu flirtovať s rýchlosťou 190 km/h (presne 188 km/h) a šprintovať z 0 na 100 km/h za 9,5 s. Háčik bol iba v tom, že na trhu sa tento atraktívny model objavil až o viac ako pol roka neskôr, v máji 1988.


Medzitým si však prišli na svoje priaznivci hospodárnej naftovej prevádzky. Od jesene 1987 sa do modelov Corsa začal montovať atmosferický vznetový štvorvalec japonskej značky Isuzu s objemom 1,5 l a výkonom 37 kW/50 k. Corsa s ním dosahovala rýchlosť vyše 150 km/h a priemerne spotrebovala okolo 5 l nafty na 100 km. Okrem osobných modelov sa diesel montoval aj do úžitkovej verzie Corsa Van. Tá mala v nezmenenej trojdverovej karosérii so zaslepenými zadnými bočnými oknami len dve predné sedadlá, za ktorými sa nachádzal priestor pre náklad.
Jar 1988 bola štartom pre model Corsa 1.5 TD s preplňovanou verziou vznetového štvorvalca. Turbodiesel sa mohol pýšiť výkonom 51 kW/70 k (oficiálne sa však udávalo "len" 49 kW), takže s ním Corsa uháňala rýchlosťou až 170 km/h pri priemernej spotrebe 5,5 l nafty.
V sezóne 1988 - v siedmom roku svojej kariéry - dosiahla Corsa rekordný predaj 323 000 kusov, od jari 1989 boli všetky motory vybavené riadeným katalyzátorom a na jeseň 1989 dostala (rovnako ako väčší Kadett) nový zážihový štvorvalec 1,4 l s výkonom 44 kW/60 k. V novej "čistej" verzi sa v rovnakom období predstavila športovo ladená Corsa GSi, jej štvorvalec 1,6 l i s katalyzátorom vďaka elektronike Bosch Motronic ponúkal výkon 72 kW/98 k.
V septembri 1990 prešla Corsa ďalšou inováciou, ktorá sa navonok prejavila zmenenou maskou a lepšie vybaveným interiérom. Výroba tohoto kompaktného auta pokračovala až do jari 1993 a celkovo vznikli v Španielsku a v Nemecku viac než tri milióny automobilov Corsa prvej generácie.

 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Aktuální články

Reklama